කුසලයට බාධා කිරීමේ විපාක
කුසලයට බාධා කිරීමේ විපාක
ඇතැම්හු තමන් කුසල් නොකරනවා පමණක් නොව අන් අය කරන කුසලයටද බාධා කරති. නිග්රහ කරති. එයද රත්නත්රය කෙරෙහි වරදවා පිළිපැදීමකි. ලෝක සම්මත වූ අන්ය අකුසලයක් නොකළත්, කුසලයට බාධා කිරීම දරුණු විපාක ගෙනදෙන මහත් අකුසලයකි.
ධාතු විවණ්ණක ප්රේත වස්තුව
පෙර රජගහ නුවර ධන ධාන්යාදියෙන් සමෘද්ධිමත් වූ ධනපතියෙක් විය. හෙතෙම රත්නත්රය කෙරෙහි ප්රසාදයක් නැති කුසලයෙහි අගය නොදන්නා අධර්මිෂ්ඨයෙකි. එනුවර තථාගතයන් වහන්සේගේ ධාතු නිදන්කොට මහා චෛත්යයක් ඉදි කරන ලදී. එම චෛත්ය පූජාව සඳහා සිය දහස් ගණනින් ජනයා සැදැහැ සිතින් රැස්වූහ. එම ධනපතියාගේ බිරිඳ, දියණිය සහ ලේලියද මල් සහ සුවඳ විලවුන් රැගෙන සැදහැ සිතින් චෛත්ය පූජාවට යාමට සැරසුණත් ඔහු විසින් එය වළක්වන ලදී. චෛත්ය පූජාවට ගරහා අපවාද කොට අන්යයන්ද කුසලයෙන් වැළැක්වීය. මෙසේ හෙතෙම,තමනුත් කුසලයෙන් පිරිහෙමින් අන්යයන්ගේ කුසලයටද බාධා කිරීමෙන් හා සත් ක්රියාවන්ට පරිභව කිරීමෙන් මහත් අකුසලයක් රැස් කර ගත්තේය.
එහෙයින් හෙතෙම මරණින් මතු එම අකුසලයේ විපාක වශයෙන් ප්රේත ලොව ඉපිද මහත් දුකට පත්විය. එම ප්රේතයාගේ කයින් දුඟඳ හමයි. කුණු ගඳ හමන මුහුණ නිරතුරු පණුවෝ කති. අකුසල කර්ම බලයෙන්ම නිර්මිත වූ සත්වයෝ තියුණු ආයුධ ගෙන ඔහුගේ මුඛය නැවත නැවත කපති. නැවත ඒ මත ලුණු දියර ඉසිමින් නැවතද කපති. මෙසේ නිරා දුක් හා සමාන වූ මහ දුක් විඳින මේ ප්රේතයා දැක කරුණු විමසූ එක් තෙර නමකට තමන් පෙර භවයේ කරන ලද අකුසල කර්මය හෙළි කළේය. තවද දිව්යමය වූ වස්ත්රාභරණයෙන් සැරසී දිව මල් පැළඳ හාත්පස සුගන්ධය පතුරුවමින් ආකාශයේ සැරිසරන, පිරිවර සහිත වූ සුරූපී දෙවඟනන් තිදෙනෙකු පෙන්වා මෙසේ කීය.
"ස්වාමීනි,මා විසින් වළකන ලද වුවත් රත්නත්රය කෙරෙහි සැදැහැ සිතින් කුසල් කළ ඒ ස්ත්රීහු අද දෙව් සැපතින් සමෘද්ධව සිටිති. රත්නත්රය පිදීමේ විපාක බලනු මැනවි."
"ආශ්චර්ය වූ අද්භූත වූ ඒ මහා පුණ්ය විපාක දැක නුවණැත්තෝ තථාගතයන් වහන්සේට නමස්කාර කරති.පූජා කරති. මමද මෙයින් චුතව මිනිසත් බව ලැබ නොපමාව කුසල් දහම් වඩන්නෙමි. බුදුරදුන් පුදන්නෙමි" යි එම ප්රේතයා කුසලයේ විපාකයත්, එබඳු කුසලයකට බාධා කිරීමේ හා ගැරහීමේ විපාකයත් එකම තැන ගෙනහැර දැක්වීය. එහෙයින් නුවණැත්තෝ කිසි විටෙක අන් අයගේ කුසලයට බාධා නොකෙරෙත්වා·
ඇතැම් අය අන්යයන් පින් කරද්දී තමන්ගේ දැන උගත්කම් හා විචක්ෂණ බව පෙන්වන්නට යාමෙන්ද,තමන්ගේ සිතැඟි පරිදි එය කරවන්නට උත්සාහ කිරීමෙන්ද, අඩු වියදමින් හෝ වඩා හොඳින් කරන්නට උපදෙස් දීමෙන්ද නොදැනුවත්වම අන්යයන්ගේ පිනට බාධා පමුණුවති. නොදැන කළත් එයින් සිදුවන අකුසලයේ අඩුවක් නැත. නොදැන ඇල්ලුවත් ගින්නෙන් අත පිළිස්සෙන්නාක් මෙනි. තවද මනසේ පහලවන ක්ලේශයෝ ඇතැම් විට හඳුනාගත නොහැකි ලෙස වෙනත් මුහුණුවරකින් පැමිණෙති. ඊර්ෂ්යාව-ගුණගරුක භාවය ලෙසින්ද, මසුරුකම ප්රඥව ලෙසින්ද, අන්යයන්ගේ යහපත් ක්රියා හෙලා දැකීම-විචාර බුද්ධිය වශයෙන්ද, බොහෝ දෙනා වරදවා වටහා ගනිති. එසේ තමන්ගේම මනස මුලා කරමින් වෙනත් මුහුණුවරකින් පැමිණෙන ක්ලේශයෝ වංචක ධර්ම නම් වෙති.මෙම වංචක ධර්මයන්ගෙන් මුලාවෙන බොහෝ දෙනා විශාරදයන් ලෙස අන් අයට උපදෙස් දෙමින් ඔවුන්ගේ කුසලයටද බාධා කරති. තමන්ද කුසලයෙන් පිරිහෙති. නොදැන උපදෙස් දුන්නත් එයින් කුසලයට බාධා පැමිණේ නම් එහි විපාකය තමන් වෙත පැමිණෙන බව ලකුණ්ඨක භද්දිය තෙරුන් වහන්සේගේ කථා පුවතින්ද පැහැදිලි වේ.
ලකුණ්ඨක භද්දිය තෙරණුවෝ
ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේට පෙර ලොව පහලවූ කාශ්යප බුදුරජාණන් වහන්සේ පිරිනිවි කල්හි ශ්රී දේහය ආදාහනය කිරීමෙන් පසු ශාරීරික ධාතූන් වහන්සේ නොවිසිරී ඒකඝනව පැවතුනි. එම සර්වඥ ධාතූන් වහන්සේ තැන්පත් කොට ස්වර්ණමය වූ චෛත්යයක් ඉදිකිරීමට සැළසුම් කළහ. එම චෛත්යය යොදුන් සතරක් උසට ඉදිකිරීමට ඇතැම්හු යෝජනා කළහ. එයට රන් බොහෝ වැය වන බැවින් තුන් යොදුනක් උසට ඉදිකළ යුතු යයිද, යොදුන් දෙකක් උසට ඉදිකළ යුතු යයිද විවිධ යෝජනා මතුවිය. එම චෛත්ය කර්මාන්තය කරගෙන යාමට භාරකර තිබූ කාර්මිකයන්ගෙන් ප්රධානියා එහිදී ඉදිරිපත් වී වඩා පහසු නිසා මෙම චෛත්යය යොදුනක් උසට ඉදිකරමු යෑයි යෝජනා කොට ඒ සඳහා අවශ්ය විධි විධාන යෙදීය.
ඔහු විසින් චෛත්ය ඉදිකිරීමේ කුසලකර්මය සිදුකර ගත් නමුත් අනන්ත ගුණ ඇති බුදුරදුන් වෙනුවෙන් කරවන චෛත්යය කුඩා කරන්නට උපදෙස් දීමේ විපාකයෙන් උපනුපන් භවයන්හිදී අතිශයින් මිටි වූ කුඩා ශරීරයක් ඇතිව ඉපදිනි.
අප ගෞතම බුදුරජාණන් වහන්සේ ලොව පහලවෙන සමයෙහි මොහු සැවත් නුවර ධනවත් පවුලක ඉපිද"භද්දිය" කුමරා යයි නම් ලැබූහ. අතිශයින් මිටි වූ ශරීරයක් ඇති නිසා පසු කලෙක "ලකුණ්ඨක භද්දිය" නමින් ප්රසිද්ධ විය. පෙර කරන ලද කුසල් බලයෙන් හා පුරන ලද පාරමිතා බලයෙන් බුදු සස්නෙහි පැවිදිව මහ රහතන් වහන්සේ නමක් වූහ. චෛත්යය කුඩා කරන්නට උපදෙස් දීමෙන් සිදුකරගත් වරද බොහෝ ආත්මයන්හි විපාක දී අර්හත්වයට පැමිණෙන අවසන් භවයේ ද විපාක දෙන්නට තරම් බරපතල විය.
සටහන - ධම්මික හේවාවසම්
පොකුණුවිට ශ්රී විනයාලංකාර රාමවාසී
පූජ්ය කුකුල්පනේ සුදස්සී හිමි
(දිවයින පත්රයෙනි)
No comments:
Post a Comment